drMáriás: Román panelt Manhattanbe
Nézem a tévét. Egy fiatalember magyarázza a képeit, a visszafogott, lehalkított, stilizált fotórealizmusban ábrázolt panelházakat, parkolókat, útszéli csajokat, végtelen szürkeséget a Kortársban, amely a debreceni Modemben rendezett Alkony című kiállításról tudósít, interjújában Serban Savu, az új román festőgeneráció egyik csillagát faggatva művészetéről, amely egyre magasabb áron kel el Londonba, Kamcsatkán, Lesotóban és Botswanában.
Nézem a hűvös, racionális, értelmes arcot, s elképzelem, ahogy kimegy a panelházak környékére, fotóz, majd számítógépén javítgatja, szerkesztgeti a felvételt, hogy azután vászonra vetítve hosszú napok alapos munkájával ügyesen oda átfesse. S megszülessen a melankolikus, idillikus poszt-szocreál mű, amelyen a kelet-európai ember végre bevallja, hogy ő maga a szürkeség és az unalom, a zéró eredetiség, gondolatiság, invenció, s mindenekelőtt erő, amely még bármin is tudna vagy akarna változtatni.
Örvendetes dolog, hogy hosszú évek méltatlan mellőzése után ismét előtérbe került a festészet, de érdekes, hogy csak a sokszor gondolatilag sivár, alapvetően a fotógráfia realista szerepébe bújó oldala az, amely lépten-nyomon sikert aratva előtérbe, valamint a drága ingatlanok falaira kerül. Mintha nem tenne mást, mint a régóta beidegződött banális képi igényeket szolgálná ki, amilyen valamikor egy parasztház falán volt a lakodalmakról, keresztelőkről, első autó vásárlásáról, híres ember falulátogatásáról beszámoló fotóké a gurtnival mintásra festett konyhában, ahol a töltött káposzta főzése közben a háziasszony elmerenghetett azokon, vajon jól döntött-e, amikor hozzáment Miskához.
Szomorú jelenség ez, még akkor is, ha vannak olyan sztárjai, akik azt valóban magasságokba repítik, mondjuk Neo Rauch, de a festészet úgy tűnik egy újabb zsákutcába jutott, mivel a technológiai tökéletesség és a jobbára üres dekoratív tartalom karöltve ki tudják elégíteni a sznobság és az általa diktált képzőművészeti trendek igényeit.
Ettől kívánta hosszú évtizedes tevékenysége alatt megóvni világát az Adriai tengerpart legnagyobb kortárs művészettörténésze és kurátora, a múlt héten elhunyt Toni Biloslav, aki a festői Piran óvárosában kialakított Obalna Galerijaból szolgálta a látás általi lelki üdvözülést szédületes és emlékezetes kiállításokat rendezve az olasz transz-avantgárd kimagasló alakjaitól kiváló és eredeti fiatal szlovén és balkáni alkotókon át Hermann Nitsch-ig és Joseph Kossuth-ig.
De itthon is vannak művészek, akik kitartóan, az elvárásokkal szembemenve próbálják a festészet lehetőségeit, nagy kalandokra hívó adottságait kiaknázni, ami persze a mai világban öngyilkos attitűdnek tűnik, azonban még mindig feltehetően a legfelszabadítóbb kihívásnak is egyben. Közéjük tartozik az a kevésbé ismert képzőművész, aki napjainkban egy kis galériában mutatja be alkotásait, amelyből kiderül, erejét a művészeti vásárok trendjeihez való igazodás helyett a szabad festészeti kalandozásnak szenteli.
Faragó Ágnes Fragmentumok című kiállításának darabjai egy őszinte és bátor harc szép és megindító eredményeit sorakoztatják fel, olyan olajképeket, amelyeken a festői bátorság a megfelelni vágyás sorvasztó hatása nélkül jelenik meg. Láthatunk szétrobbanó galaxisokat szanaszét szálló absztrakt formákkal, kockatörténetekből felépülő bérházakat, kitárulkozó belső vaktérképeket, hangulatos kalandozásokat a mediterrán tájból idézett színek könnyedén rögtönzött szárnyán, lelki labirintusokban való kalandos tévelygést, az önsebzés bátorságával lecsupaszított formákat, Vajda Lajos szellemében a formák finom egymásba lélegeztetését, konstruktívan építkező fényformákat és a háttérből mindig felbukkanó lelki létrákat.
Egy szó, mint száz, az egész festői vívódás végül is egy kérdés körül forog: vajon hisz-e a festő a művészet felszabadító erejében, s elég bátor-e ahhoz, hogy felvállalja mindazt, ami a kísérletezéssel jár, vagy inkább a racionalitásban hisz, amely előbb-utóbb piackutatássá és termeléssé válik.
Egy biztos: én egy Serban Savu képet még a konyhámban se tennék ki.
(Faragó Ágnes Fragmentumok című kiállítása a Galéria IX-ben március 7-éig látható)