Sinkó István: Oldások és kötődések
A Jancsó-filmből parafrált cím nem véletlen. Több kapcsolatot érzek a hatvanas évek e kultuszfilmje és Faragó Ágnes festészete között. No, nem a történetvezetés, inkább elemek, fragmentumok találkoznak itt. Történetesen az, hogy a hatvanas évek modernizmusa erősen hat mind a mai napig a magyar festészet egy jelentős vonulatára, s közéjük sorolható Ágnes is.
Maga Faragó Ágnes hivatkozik személyes kötődéseire a szentendreiekkel, Bálint, Vajda vagy Országh Lili művészetével. Említhetnénk még Miháltz Pált is vagy Vaszkó Erzsébetet, de mindenképpen ennek a modernizmusnak – Európai Iskola – nemes vonulatát érzi magához közel.
Most látható sorozataiban szinte fel is mutatja ezeket a kötődéseket, s egyben oldani igyekszik ezt a személyesség irányába. Drámák – személyes és társadalmi drámák – egyaránt témái ezeknek a képeknek, mint ahogy a városképek, kapuk konstrukciói is egy új élet találkozásának enigmaszerű lenyomatai a régivel, a múlttal.
Régi és új, a változás és a megőrzés feloldandó, de még fel nem oldott dilemmái jelenek meg a geometrikus absztraktot a realisztikus formanyelvvel ötvöző akt- illetve kapusorozatokon. A figurák szimbolikusságát a fakturális rétegek kiérzékenyített, ideges struktúrái ellenpontozzák. Hol drámai fekete-barna együttállások, hol meg a szürke-kékek hideg tónusai dominálnak. Régi és új, háború és illékony béke, ez is Faragó témáinak, sorozatképeinek fontos motívuma.
S miért sorozatok? Miért fest a festő sorozatképeket? Talán, mert egyetlen műben nem képes elbeszélni mi is egy hát és egy kapu, egy gerinc és egy hangszer kapcsolata. Fontos a sorozat azért is, hogy maga is megbizonyosodjon: melyik a legadekvátabb megjelenítési módja egy kapu élettörténetének. Egyáltalán, a sorozat történet is. A modell története s a festő belső történéseinek története is. S így a két történés együtt adhat szekvenciákkal, sorozatokkal egységes elbeszélést.
Mert Faragó elbeszélő festő, akárcsak nagy elődei, nem öncélú faktúrák, gesztusok vagy átírt figuratív képek kerülnek ki keze alól. Mindegyik alkotása egy-egy belső történés. Saját oldásai és kötései. Válságok és vívódások, akár Latinovits esőáztatta arcán a kis vidéki pályaudvaron a bánat és megváltás egyidejűsége.
Faragó Ágnes képein köti saját bejáratú különbékéjét sorssal, korral és művészettel. Sorozatban.
MUOSZ 2016